فهم، عمل و تدبر در قرآن کریم
اهمیت تدبر در قرآن از دو ناحیه است : یک. پیبردن انسان به جایگاه و موقعیت خویش در جهان هستی و به دست آوردن معارف، باورها و منشهای لازم برای رسیدن به مقصد واقعی.
دو. آگاهی کسب کردن به عظمت قرآن.
آدمی هنگامی که در قرآن تدبّر میکند، با دو زبان از قرآن آشنا میشود:
1. زبان منطق و استدلال؛ 2. زبان احساس که از طریق دل است.
آیا فهم و عمل به قرآن کریم واجب است؟
الف. عمل به قرآن: دستورات قرآن به دو دسته کلی تقسیم میشود؛ برخی از اوامر آن واجب، و برخی مستحب هستند. عمل کردن به واجباتی که در قرآن مطرح شده، همان طور که از اسمش برمیآید، واجب است. اما عمل کردن به دستوراتی که واجب نیستند، بلکه مستحب هستند، مثل برخی از عبادات مستحبی واجب نیست. با این حال نباید به دستورات مستحب قرآن بیتوجهی شود و مورد بیاهمیتی قرار بگیرد که نفس خود این عمل مذموم و مورد نکوهش است.
ب. فهم قرآن: در آیات مختلفی چنین آمده که قرآن صرفاً کتابی برای قرائت کردن نیست، بلکه لازم است در آن تفکر و تدبّر شود. همانطور که خداوند دستور اکیدی بر تفکر و تدبر دارد و آنرا وسیله هدایت دانسته و در جایی، علت گمراهی منافقین را عدم تفکر در آیات قرآنی دانسته و میگوید: «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها»؛ (محمد، 24) آیا در قرآن تدبر نمیکنند یا اینکه بر قلبهایشان قفل زده شده است.
همچنین روایات و نیز سیره مسلمانان شاهدی بر لزوم تدبّر در قرآن کریم است؛ برای نمونه؛ امام علی (علیه السلام) میفرماید: «وَ تَفَقَّهُوا فِیهِ فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوب»؛ قرآن را بیاموزید و در آن تفقه کنید؛ زیرا قرآن بهار دلها است.
نظر مهم شهید مطهری:
«انسان در فرایند تدبّر در قرآن با دو زبان از قرآن آشنا مىشود». این نظر شهید مطهری درباره تدبر در قرآن است که قصد داریم به اجمال در مورد آن به بحث بپردازیم:
پیش از آنکه دیدگاه استاد مطهری (ره) بیان شود، توجه به مقدمهای برای فهمیدن آن لازم به نظر میرسد.
یکی از گامهای مهم در بهرهمندی از قرآن مجید، تدبر و اندیشه در آموزههای قرآن است. تدبر در قرآن، اندیشیدن در آیات خدا برای ورود به عمق پیامها و پیامدهای آن است که با باور به حقانیت آنها در میآمیزد.
در واقع تلاوت قرآن با شرایط و آداب آن، مقدمهای برای تدبر در مفاهیم و درک حقائق قرآن است؛ قرآن در اینباره میفرماید: «اگر ما این قرآن را بر کوهى فرو فرستاده بودیم، آنرا [با همه صلابت و عظمتش] در برابر خدا خاشع و از ترس او از هم پاشیده میدیدى. ما این مَثَلها را براى مردم میزنیم. باشد که [در قرآن] بیندیشند». [1] این آیه شریفه در مقام مَثَلی برای مردم است تا عظمت و جلالت قرآن را دریابند؛ به اینکه این قرآن، کلام خداست و کتابی است که دربردارنده حقایق از معارف، اصول شریعت، عبرتها، پندها، وعدهها و وعیدها است، شاید که در آن بیندیشند و قرآن را آنگونه که سزاوار آن است دریابند و حقایق آن را بهکار بندند و سپس با هدایت قرآن، راه عبودیت را بپیمایند چرا که جز این، راهی برای کمال و سعادت آنان، نیست. [2]
قرآن کریم درباره کسانی که در آیات خدا تدبر نمیکنند با لحنی تند میفرماید: «آیا در قرآن نمیاندیشند [تا حقایق را بفهمند] یا بر دلهایشان قفلهایى قرار دارد؟». [3]
امام صادق (علیه السلام) هنگام به دست گرفتن قرآن و پیش از خواندن آن، میفرمود: «خدایا! پیماننامه و کتابت را گشودم، خدایا نگریستنم را در آن، عبادت قرار ده و خواندم را اندیشیدن و اندیشیدنم را مایه عبرت کن و چنان نما که از پندهاى تو در آن، پند گیرم و از گناهانت دورى جویم و هنگام خواندن آن، بر دل و گوشم مُهر نزن و بر چشمم پرده میفکن؛ خواندنم را خواندنى بدون تدبر قرار مده، بلکه چنان کن که در آیات و احکام آن بیاندیشم و دستورات دین تو را از آن برگیرم. نگریستن مرا در آن، توأم با غفلت و خواندنم را خواندنى تند و شتابزده مگردان، که تو مهربان و بخشندهاى». [4]
تدبر در آیات وحی تناسب مستقیم با حالتهای دل دارد؛ اگر بر دل، قفلهای آلودگی اعتقادی و رفتاری خورده باشد، درک پیام و تسلیم و نرمش در برابر آن دشوار و یا غیر ممکن خواهد شد و در این صورت، تلاوت قرآن، تأثیر مطلوب نخواهد داشت.
امام علی (علیه السلام) در این میفرماید: «آگاه باشید قرائتى که همراه با تدبر و اندیشه نباشد در آن خیرى نیست».[5]
اهمیت تدبر در قرآن از دو ناحیه است:
یک. انسان به وسیله آن به جایگاه و موقعیت خویش در جهان هستی پی میبرد و از قرآن؛ معارف، باورها و منشهای لازم را برای رسیدن به مقصد واقعی فرامیگیرد.
دو. با تدبر، به عظمت خودِ قرآن واقف شده و باور میکند قرآن با این وسعت و گستردگی معارف، اسلوب و تنوّع بیان و همچنین هماهنگی و پیوستگی معانی نمیتواند از غیر خدا صادر شده باشد. [6]
آدمی در فرایند تدبر با دو زبان از قرآن آشنا میشود، [7] شهید مطهری در این میگوید:
یک وظیفه قرآن، یاد دادن و تعلیم کردن است. در این جهت مخاطب قرآن عقل انسان خواهد بود و قرآن با زبان منطق و استدلال با او سخن میگوید. اما بجز این زبان، قرآن زبان دیگری نیز دارد که مخاطب آن عقل نیست، بلکه دل است و این زبان دوم «احساس» نام دارد. آنکه میخواهد با قرآن آشنا گردد و بدان انس بگیرد میباید با این دو زبان هر دو آشنایی داشته باشد و هر دو را در کنار هم مورد استفاده قرار دهد. تفکیک این از هم مایه بروز خطا و اشتباه و سبب خسران و زیان خواهد بود.
یکی از متعالیترین غرایز و احساسات هر انسان، حس مذهبی و فطرت خداجویی اوست. سر و کار قرآن با این حس شریف و برتر است.
قرآن در توصیف خویش، برای خود دو زبان قائل میشود. گاهی خود را کتاب تفکر و منطق و استدلال معرفی میکند و گاهی کتاب احساس و عشق. به عبارت دیگر؛ قرآن تنها غذای عقل و اندیشه نیست، غذای روح هم هست. [8]
پی نوشت ها:
[1]. «لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَل لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَةِ اللهِ وَتِلْکَ الأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ»؛ حشر، 21.
[2]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج، ص 221
[3]. «أَفَلا یَتَدَبَّرونَ القرآنَ أمْ عَلی قلوب أقْفالُها»؛ محمد، 24.
[4]. «اللَّهُمَّ إِنِّی نَشَرْتُ عَهْدَکَ وَ کِتَابَکَ اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَظَرِی فِیهِ عِبَادَةً وَ قِرَاءَتِی فِیهِ فِکْراً وَ فِکْرِی اعْتِبَاراً وَ اجْعَلْنِی مِمَّنِ اتَّعَظَ بِبَیَانِ مَوَاعِظِکَ فِیهِ وَ اجْتَنَبَ مَعَاصِیَکَ وَ لَا تَطْبَعْ عِنْدَ قِرَاءَتِی کِتَابَکَ عَلَى قَلْبِی وَ لَا عَلَى سَمْعِی وَ لَا تَجْعَلْ عَلَى بَصَرِی غِشَاوَةً وَ لَا تَجْعَلْ قِرَاءَتِی قِرَاءَةً لَا تَدَبُّرَ فِیهَا بَلِ اجْعَلْنِی أَتَدَبَّرُ آیَاتِهِ وَ أَحْکَامَهُ آخِذاً بِشَرَائِعِ دِینِکَ وَ لَا تَجْعَلْ نَظَرِی فِیهِ غَفْلَةً وَ لَا قِرَاءَتِی مِنْهُ هَذَراً إِنَّکَ أَنْتَ الرَّءُوفُ الرَّحِیم»؛ شیخ مفید، الاختصاص، ص 141
[5]. «أَلَا لَا خَیْرَ فِی قِرَاءَةٍ لَیْسَ فِیهَا تَدَبُّر»؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج، ص 36
[6]. نجارزادگان، فتح الله، به سمت خدا، ص 77
[7]. همان.
[8]. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 26، ص 47 – 48
فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش قرآن تبیان
منابع:
سایت اسلام کوئیست
المیزان فی تفسیر القرآن، ج
مجموعه آثار، شهید مطهری ج 26
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=271417
.: Weblog Themes By Pichak :.